Wat vroeger heel gewoon was, is een tijdje niet zo gangbaar geweest. Lekker buiten spelen op een natuurlijke speelplaats bij je school. Liefst op bomen klimmen, knikkerpotjes uitgraven of bouwen met losliggende takken. Gelukkig ontdekken steeds meer scholen de kracht van natuurlijk spelen. Van Helvoirt Groenprojecten heeft veel kennis en ervaring met de inrichting en aanleg van deze speelplaatsen. Zo realiseren Jasperina, Luuk en Stefan met hun collega’s op dit moment de aanleg van de groene speelplaatsen bij de Mytylschool in Tilburg.

Jasperina: “Voor kinderen is het goed dat ze in een natuurlijke omgeving lekker kunnen spelen. Ze gaan meer vanuit eigen kunnen spelen en ze ontdekken dat een boom veel meer mogelijkheden biedt dan een regulier klimtoestel. Daardoor benutten ze hun eigen creativiteit veel meer. Ze bedenken zelf spelletjes en betrekken andere kinderen bij hun ontdekkingen. Zo ervaren ze meer focus en worden ze socialer. Ook blijkt uit onderzoek dat er veel minder gepest wordt. Buiten spelen biedt meer ontspanning en meer rust. Meisjes kunnen lekker samen bezig zijn en jongens kunnen hun energie volop kwijt. Precies wat ze nodig hebben. Bovendien blijven kinderen -die in een natuurlijke omgeving zijn opgegroeid –ambassadeurs van en voor de natuur als ze volwassen zijn. De natuur vormt een bron van herinneringen voor mensen. Daarom is het zo waardevol als een school bewust kiest voor een natuurlijke speelplaats.”
Natuurlijk spelen
natuurspeeltuinen
Voor alle leeftijden
Luuk: “In het ontwerp zie je dat het terrein diverse gebouwen omvat met een aantal pleinen -groene tuinen- waar kinderen buiten kunnen spelen. De docenten hadden een aantal eisen die belangrijk zijn bij de zorg voor de kinderen. Zo is het belangrijk dat ze overzicht kunnen houden en de kinderen kunnen zien. We hebben natuurlijke speeltoestellen geplaatst waar kinderen hun ei in kwijt kunnen. Het vele groen heeft ook een positief effect op de warmte in de zomer. Daarbij hebben we ook waterbuffering in het ontwerp meegenomen.
Uiteraard hebben we ook rekening gehouden met de verschillende leeftijden van de kinderen die op de pleinen spelen. Voor de kleine kinderen hebben we een natuurlijke fietsverkeerroute gemaakt, voor de EMB-patio (voor kinderen met ernstige beperkingen) hebben we een belevingspad aangelegd dat rolstoeltoegankelijk is. Voor het SO-plein van kinderen van 8 tot 12 jaar maken we het nog iets uitdagender met grotere natuurlijke speeltoestellen.”
Spelen in de natuur
Organische vormen
Soms ook een vieze broek
Stefan vult hem aan: “Eind april is nagenoeg alles klaar. Dan leveren we na de meivakantie een prachtig resultaat op. Goed aangelegde natuurlijke speelplaatsen die de motorische ontwikkeling van de kinderen stimuleren en hen een natuurlijke aanleiding bieden om te bewegen en ze zo bijvoorbeeld hun eigen paadjes creëren. Nu is het nog belangrijk dat de school de docenten en ouders meeneemt in de filosofie van natuurlijk spelen. Het is uitdagend voor kinderen en tegelijkertijd levert het hun soms ook een vieze broek op. Dat moet je je van tevoren wel realiseren. Anders krijgen kinderen alsnog niet de ruimte om te spelen en leren. Dat zou jammer zijn.”
Organische vormen